Kwetsbaar durven zijn in een diverse school

Jan Jorrit Hasselaar
Mijn verhaal
12:00 - 12:45
Podium 6 BG
Opgroeien in het Nederland van nu betekent gevormd worden in een wereld vol diversiteit. In onze samenleving lijkt de omgang met diversiteit er in toenemende mate één te zijn van polarisatie. In deze sessie vertellen we verhalen over de ontwikkeling van een alternatief op het Trinitas Gymnasium in Almere, geïnspireerd op het werk van rabbijn Jonathan Sacks.

Sacks schetst samenleven in klas, school en buurt als een huis dat je samen bouwt. Fundamenten van het huis zijn niet wantrouwen, haat en angst, maar vertrouwen, liefde en hoop.

Een eerste uitwerking van dit project is een lespakket rond advent 2017. Docente Nederlands Marian Offenberger vertelt over kwetsbare verhalen in haar klas, rector Merijn Sprenger over een kwetsbaar project in zijn school. Sacks-kenner Jan Jorrit Hasselaar schetst het perspectief van Sacks.

Wie

  • Jan Jorrit Hasselaar - econoom, theoloog, rondt binnenkort zijn proefschrift af over het werk van Jonathan Sacks en oprichter centrum voor religie & duurzame ontwikkeling VU
  • Merijn Sprenger - rector Trinitas Gymnasium Almere
  • Marian Offenberger - docent Nederlands Trinitas Gymnasium Almere en winnaar van de Talent Docent trofee
  • Guido de Bruin - gespreksleider vanuit Verus